Rozvoj nemocničních paliativních týmů 2.0

Rozvoj péče v závěru života v nemocničních zařízeních

Věříme, že podpora rozvoje multidisciplinárních paliativních týmů pomůže plně využít jejich potenciál a přinese zvyšování kvality péče pro lidi v závěru života. Cílem programu je pomoci týmům vytvořit bezpečný prostor pro spolupráci členů a členek, reflexi současného stavu a hledání konkrétních zlepšení v péči o pacienty. Program přispěje k lepší týmové dynamice, jasnějšímu popisu procesů a odpovědností a k vylepšení komunikace uvnitř i vně týmů.

Group
Group
Group
Group
Group

Jaký řešíme problém?

Ve zdravotnických zařízení dochází k více než dvěma třetinám úmrtí v Česku*. V řadě nemocnicích po celé republice fungují multidisciplinární paliativní týmy, a to i díky práci našeho předchůdce Nadačního fondu Avast, který se věnoval zavádění paliativních týmů v nemocnicích a jejich rozvoji mezi lety 2016 a 2020. Kvalita paliativní péče však úzce souvisí s možnostmi a odbornými kompetencemi jednotlivých aktérů. Nemocniční paliativní týmy se často potýkají s nedostatečnou formalizací procesů, chybějícími manažerskými dovednostmi jejich členů, kteří nemají prostor na sebepéči, psychohygienu a budování týmu, což může přinášet překážky v rozvoji jejich kompetencí a zvyšování kvality paliativní péče.

* Národní datová základna paliativní péče

Naše
strategie

Navazujeme na zavádění paliativních týmů Nadačním fondem Avast v nemocnicích mezi lety 2016 a 2020 a chceme podpořit jejich další rozvoj. Program je zaměřen na zlepšování týmové spolupráce, komunikace a manažerských procesů v 16 nemocničních paliativních týmech z celé České republiky. Klíčem jsou pravidelná setkávání vedená zkušenými konzultanty a konzultantkami z Centra dohody, jejichž cílem je poskytnou bezpečný prostor pro reflexi a pomoc při zavádění praktických změn pro zlepšování každodenní práce týmů.

Jako dlouholetý dárce financujeme strukturovaný program využívající unikátních metod, které kombinují týmový koučink, trénink soft skills a konzultace procesů s cílem dosahování konkrétních výsledků pro zvyšování kvality paliativní péče.
Věříme, že program zaměřený na rozvoj nemocničních paliativních týmů přispěje k tomu, aby se co nejvíce lidem v závěru života dostalo kvalitní a důstojné péče.

Group
Group
Group

Program paliativním nemocničním týmům přinese

Rozvoj měkkých dovedností

Členové a členky týmu budou prostřednictvím workshopů a mentoringu zlepšovat své kompetence v oblasti komunikace, organizace času, managementu či řešení konfliktů.

Posilování vztahů

Prostřednictvím teambuildingových aktivit, facilitací a mediaci sporů nebo prohlubováním vzájemné důvěry budou rozvíjet spolupráci v rámci týmu.

Zlepšování procesů

Analýza a přenastavování procesů a odpovědností včetně jejich zavádění do každodenní praxe bude probíhat pod vedením zkušených mentorů a mentorek. A to vše s cílem zlepšit péči o pacienty a pacientky v závěru života.

„Vracíme se cíleně po několika letech k nemocničním paliativním týmům, u jejichž vzniku jsme z velké části byli jako tehdejší Nadační fond Avast. Pečlivě vybraným 16 týmům nabízíme možnost rozvinout ještě více jejich potenciál. S pomocí zkušených expertů budou reflektovat současný stav a zlepšovat možné nedostatky v komunikaci, spolupráci uvnitř týmu nebo fungování procesů.“

Přemysl Filip, programový manažer nadačního fondu Abakus

Group
Group

Kam dál?

Téma
Výzkum, osvěta a vzdělávání v oblasti závěru života

Forma 
Strategie značky

Spolupracující kreativci
Taste

Centrum paliativní péče

„V desátém roce fungování prochází Centrum paliativní péče proměnou. Jeho zakladatel a tvář Martin Loučka již není ředitelem (zastává nyní pozici seniorního konzultanta), vedle výzkumu dostává větší prostor vzdělávání, osvěta a implementace projektů systémového rozvoje, a více se otvíráme nejen odborné, ale také laické veřejnosti. Ve světle těchto změn jsme cítili potřebu nově nahlédnout i způsob, jakým Centrum komunikuje své poslání a vizi.

O grant Storytelling jsme proto žádali se záměrem vytvořit nový brand manuál Centra paliativní péče. Naší komunikační prioritou je budování silné značky v měnících se podmínkách, proto jsme ke spolupráci oslovili digitální agenturu Taste, která ve tvorbě brand manuálů a identity značky patří k nejlepším u nás. Společně procházíme procesem, díky němuž budeme umět jasně a jednotně přiblížit naši různorodou práci odborné i laické veřejnosti a zvýšit tak společenský dopad našich aktivit i obecné povědomí o paliativní péči. V neposlední řadě bude celý náš tým vnitřně konzistentní v tom, o co usilujeme, a jak práce každého z nás přispívá ke společenské změně.

V rámci spolupráce se průběžně věnujeme definicii mise a vize značky, práci se značkou a ukotvení našeho tone of voice. Celý tým se zapojil do anonymního průzkumu ohledně komunikaci a vnímání značky CPP, poté jsme na stejné téma absolvovali společný workshop vedený Taste. Milým zjistěním v rámci procesu je to, že jsme ve vnímání dalšího směřování komunikace a značky CPP poměrně jednotní, s o to větší lehkostí se nám daří jednotící brand manuál vytvářet.“