Historie podpory rodin

Proč rodiny dětí s postižením?

Narození dítěte se zdravotním znevýhodněním klade na jeho rodiče obrovské nároky. Kromě běžné péče musí věnovat mimořádnou pozornost všem speciálním potřebám svého potomka a zároveň se zorientovat v situaci i po stránce administrativní. Proto jsme se už v roce 2015 pod hlavičkou Nadačního fondu Avast rozhodli zaměřit nikoli na dílčí podporu řešící jednotlivé potřeby dítěte, ale na celistvou pomoc rodině, která usnadňuje zapojení do běžného života.

Co potřebují rodiny dětí s postižením?

Nejhůře naplněné potřeby rodičů jsou ty, které nesouvisí přímo s péčí o dítě, ale s odpočinkem pro ně samotné a prostorem pro další členy rodiny. Často se také potýkají s nedostatkem nebo nedostupností odlehčovacích služeb. Obecně jim chybí finance, informace a celková psychosociální podpora. I to jsou závěry našeho výzkumu z roku 2020.
Group
Group
Group

2021-2022

Advokační akademie

Financovali jsme dvouletý program zaměřený na advokační dovednosti organizací prosazujících práva rodičů. 10 vybraných získalo finanční prostředky a prošlo dvouletým vzděláním pod vedením našeho odborného partnera Advokačního fóra Nadace OSF. Získané finance i dovednosti uplatňovali v rámci přípravy a realizace svých advokačních projektů.

Přečtěte si evaluační zprávu shrnující úspěchy programu.

2018 – 2019

Nové služby komunitního typu
Podpořili jsme rozvoj nebo pilotáž služeb komunitního typu a kruhů podpory v celkem 35 zavedených organizacích nebo rodičovských skupinách. V podpořených projektech byly do aktivit organizací začleňovány například terénní služby přímo v rodinách, služby osobní asistence, doprovázení, odlehčovací služby, kruhy podpory a týmy okolo dítěte. Právě zde se také poprvé objevila myšlenka zavedení homesharingu v České republice.

2017

Leadership akademie pro ranou péči
Leadership akademií prošlo 12 zástupkyň organizací poskytujících ranou péči. Skrze společný program i individuální rozvojový plán získaly znalosti i dovednosti, díky kterým mohou dlouhodobě rozvíjet své organizace a přispívat k jejich efektivnímu a udržitelnému fungování ve prospěch klientských rodin.

2017

Rozvoj rodičovských skupin
Rodiče dětí se zdravotním znevýhodněním jsou pro nás hlavními odborníky na potřeby svých dětí a celých rodin. Chceme, aby jejich názory byly slyšet a byly brány vážně. Proto jsme podpořili 26 neformálních rodičovských skupin organizace, které tak mohly rozvíjet své aktivity a budovat kapacity.

Průběžně

Výzkumy potřeb rodin

Rodiny dětí se zdravotním znevýhodněním čelí celé řadě výzev a mají často velmi specifické potřeby. Abychom mohli podporovat nástroje, které opravdu přispívají k řešení, musíme napřed pochopit problém. Proto provádíme vlastní výzkumy a používáme je při rozhodování o podpoře.

Jejich výstupy jsou k dispozici zde v sekci odborné materiály.

Group
Group
Group
Group
Group

Kam dál?

Téma
Výzkum, osvěta a vzdělávání v oblasti závěru života

Forma 
Strategie značky

Spolupracující kreativci
Taste

Centrum paliativní péče

„V desátém roce fungování prochází Centrum paliativní péče proměnou. Jeho zakladatel a tvář Martin Loučka již není ředitelem (zastává nyní pozici seniorního konzultanta), vedle výzkumu dostává větší prostor vzdělávání, osvěta a implementace projektů systémového rozvoje, a více se otvíráme nejen odborné, ale také laické veřejnosti. Ve světle těchto změn jsme cítili potřebu nově nahlédnout i způsob, jakým Centrum komunikuje své poslání a vizi.

O grant Storytelling jsme proto žádali se záměrem vytvořit nový brand manuál Centra paliativní péče. Naší komunikační prioritou je budování silné značky v měnících se podmínkách, proto jsme ke spolupráci oslovili digitální agenturu Taste, která ve tvorbě brand manuálů a identity značky patří k nejlepším u nás. Společně procházíme procesem, díky němuž budeme umět jasně a jednotně přiblížit naši různorodou práci odborné i laické veřejnosti a zvýšit tak společenský dopad našich aktivit i obecné povědomí o paliativní péči. V neposlední řadě bude celý náš tým vnitřně konzistentní v tom, o co usilujeme, a jak práce každého z nás přispívá ke společenské změně.

V rámci spolupráce se průběžně věnujeme definicii mise a vize značky, práci se značkou a ukotvení našeho tone of voice. Celý tým se zapojil do anonymního průzkumu ohledně komunikaci a vnímání značky CPP, poté jsme na stejné téma absolvovali společný workshop vedený Taste. Milým zjistěním v rámci procesu je to, že jsme ve vnímání dalšího směřování komunikace a značky CPP poměrně jednotní, s o to větší lehkostí se nám daří jednotící brand manuál vytvářet.“