Storytelling

Silný příběh zanechává stopu.
Dává jednoduché srozumitelné kontury i obtížným problémům, a přispívá tak k jejich řešení.

Zachycuje minulost. Rezonuje v přítomnosti. Mění budoucnost.

Jak to všechno začalo?

Avast • Baudiš • Kučera • Spolu

Péče o lidi na konci života, pomoc rodinám a mladým dospělým se zdravotním znevýhodněním a zlepšování systému vzdělávání. Navazujeme na dekády rodinné filantropie Baudišových a Kučerových. Už 5 let jako Abakus – nadační fond zakladatelů Avastu hledáme účelná řešení dostupná všem v rámci obtížných celospolečenských témat, která mají jedno společné. Silný příběh.

Příběh jako nástroj komunikace

Silný příběh propojuje aktivní i potenciální podporovatele, odborníky, státní správu
a širokou veřejnost a umožňuje jim lépe nacházet společnou řeč. Polidšťuje statistiky, dává abstraktním pojmům kontext každodenního světa a inspiruje k vlastnímu zapojení. Prostřednictvím vyprávění příběhů je možné podněcovat empatii, vytvářet vztahy a motivovat, aby se jedinci, lidi, kterých se podpora týká, komerční organizace i veřejnoprávní subjekty staly součástí změn a řešení.

Group
Group
Group

Grantová výzva Storytelling

Jakkoli jsou příběhy silné, správně je vyprávět není jednoduché.
Oslovili jsme několik našich partnerů, s nimiž spolupracujeme v našich kmenových programech.

11 organizací v rámci uzavřené grantové výzvy získalo finanční prostředky, aby se spojily s profesionálními kreativci a různými formami odvyprávěly svůj příběh.

Rok věnujeme sledováním „making of” procesu i efektu, které jeho sdílení přinese.

Partnerem výzvy je Yinestudio

Chcete vědět, jak to dopadne?

Seznamte se s příběhy a sledujte zápletku.

Group
Group
Group
Group
Group

Storytelling
v přímém přenosu

Připojte se k nám / Podzim 2025

Postupně odhalíme víc

a staňte se součástí příběhu!

Kam dál?

Téma
Vzdělávání a podpora začínajících pedagogů

Forma 
Podcast

Spolupracující kreativci
Aneta Martínková

Začni učit!

„Čtyřdílná dokumentární podcastová série Náraz se věnuje střetu ideálů začínajících vyučujících s realitou za katedrou. Vypráví příběh o tom, jak se české školství dostalo do stavu, ve kterém ho tolik lidí opouští už v samotných pracovních začátcích. První epizoda zaznamenává vyprávění dvou mladých vyučujících, kteří vyhořeli krátce po nástupu do práce, a shrnuje problémy, které za takové konce můžou. Druhá epizoda se soustředí na příklady dobré praxe a hledá školy, kterým se díky dobře nastavené podpoře povedlo ve svých začínajících pedagozích ideály a zápal udržet. Třetí epizoda pak mapuje, jaké vlastně mají možnosti ředitelé, ředitelky a zřizovatelé. Tedy — jak vlastně na dobrou podporu pedagogického sboru získat prostředky a podporu? Poslední epizoda zase zkoumá integraci ukrajinských pedagogů i žactva do českých škol a upozorňuje, že školy bez dostatečné opory pedagogického sboru nejsou připravené na možné nadcházející krize,” říká spoluzakladatelka organizace Začni učit! Jana Fryzelková, která podcastem také provází. Za režií stojí novinářka Aneta Martínková.

Téma
Podpora sourozenců dětí se zdravotním znevýhodněním

Forma 
Impact kampaň

Spolupracující kreativci
Radka Urbancová

Ta druhá - dokumentární film

Impactová kampaň k celovečernímu dokumentárnímu snímku Ta druhá se bude odehrávat především v digitálním prostředí. Chceme využít všech jejich možností i dosahu, rozdmýchávat debatu a předávat informace, tak aby si sourozenci dětí se zdravotním znevýhodněním odnášeli pocit, že v tom nejsou sami a že je společnost vidí.

Téma 
Vzdělávání

Forma 
Animované spoty

Spolupracující kreativci 
Barbora Voráčová Valentová a Tetiana Kurbatova

Spoluškola

„Spoluškola pomáhá znevýhodněným dětem uspět ve škole. Jsme experti na školskou legislativu – hájíme práva dětí ve vzdělávání. Citlivost příběhů dětí, kterým pomáháme, nás ale limituje při zviditelnění naší práce. Jen část rodin je ochotná své zkušenosti sdílet veřejně. Storytelling nám dává možnost vytvořit modelové dětské hrdiny nebo hrdiny rodiče, prostřednictvím nichž budeme moci veřejnosti, donorům, partnerům či novinářům hravou formou vyprávět příběhy zranitelných dětí a jejich rodin. Příběhy, ať už v podobě videí či textů, využijeme pro propagaci Spoluškoly a naší poradny pro rodiče na webových stránkách, sociálních sítích, youtube, v tiskových zprávách nebo při komunikaci s novináři. Potřebujeme jednoduše říct Kdo jsme a Komu pomáháme,” říká Iva Janská, předsedkyně Spoluškola, z. s.

Téma 
Pomoc lidem se zdravotním znevýhodněním k nezávislosti

Forma 
 Video a fotografie

Spolupracující kreativci
Agentura GEN

Rytmus Střední Čechy

„Rádi bychom do prezentace našich služeb vnesli stejnou kvalitu a profesionalitu, s jakou přistupujeme k podpoře dospělých a dětí se zdravotním znevýhodněním. A věříme, že lze ukazovat dopady naší práce srozumitelnou a svěží formou, bez patosu a zbytečného balastu. Jenže, pro něco zdánlivě tak jednoduchého se nám dlouhodobě nedostává kapacit – času, energie, financí a hlavně toho správného „umu“. A tak se díky nadačnímu fondu Abakus, který podpořil řadu našich projektů, vydáváme na cestu spolupráce s profesionálními kreativci, abychom – po vzoru těch, kterým pomáháme – i my posouvali hranice našich limitů a skrze příběhy dokázali autenticky sdílet smysl naší práce.

Téma 
Podpora lidí se zdravotním znevýhodněním

Forma 
Dokumentární film

Spolupracující kreativci
Linda Kallistová Jablonská a Česká televize

Rytmus - od klienta k občanovi

„Cílem našeho dokumentu je zvýšit povědomí veřejnosti o životě lidí s mentálním postižením a ukázat, že mohou žít samostatný a plnohodnotný život s podporou. Chceme tímto způsobem informovat širokou veřejnost o našich službách a přístupu, který pomáhá zlepšovat kvalitu života těchto lidí. Zároveň bychom rádi oslovili rodiny, které mají člena s mentálním postižením, aby věděly, že existují možnosti, jak podpořit jejich blízké. Náš dokument ukáže reálné situace a příběhy, které mohou být inspirací pro ostatní. Věříme, že zvýšením osvěty a šířením informací o našich službách můžeme přispět ke zlepšení integrace lidí s mentálním postižením do společnosti. Dokument tak poslouží nejen jako vzdělávací nástroj, ale také jako prostředek pro zlepšení celkového vnímání této problematiky. Naším cílem je otevřít diskuzi a ukázat, že podpora je dostupná a účinná,“ říká Pavla Baxa, ředitelka organizace.

Téma
Důstojnější život lidí se zdravotním znevýhodněním

Forma 
Video, fotografie a leták

Spolupracující kreativci
Zdeněk Chaloupka

Péče bez překážek

„Jsme rodiče dětí s těžkým kombinovaným postižením a naším cílem jsou dostupné a kvalitní sociální služby v Praze, které pomáhají pečujícím rodinám sdílet náročnou péči. Kromě advokační práce máme ještě další aktivity a projekty, které přímo pomáhají pečujícím rodinám. Naše motivace pro to, co děláme, vychází z našich každodenních životů a je veliká. Možná právě proto se dosud nedostávalo času ani energie na představení toho, co děláme a proč. Zvlášť ale v posledních letech jsme si uvědomili, že je to potřeba. Pokud chceme okolo sebe vybudovat silnou komunitu pečujících rodičů, kteří do toho půjdou s námi. I když naše práce vyžaduje trpělivost a jde to pomalu, tak je to jediná cesta, jak postupně zlepšovat podmínky pro pečující rodiny v Praze. Doufáme, že videa a leták, který připravujeme v rámci Storytellingu nadačního fondu Abakus, který podporuje naši práci od úplných počátků, nám v tom pomohou,” říká Markéta Sojková z Péče bez překážek.

Téma 
Podpora lidí s autismem

Forma
Video a fotografie

Spolupracující kreativci
Alžběta Jungrová a C3 Prague

Národní ústav pro autismus

„Naším cílem je s podporou NF Abakus a ve spolupráci s kreativní agenturou C3 vytvořit fundraisingovou kampaň zaměřenou na navázání kontaktu s potenciálními firemními dárci. V rámci kampaně představíme firmám formou audiovizuálního obsahu naše specializované zařízení v Libčicích nad Vltavou pro dospělé s autismem a náročným chováním, které potřebuje nákladnou rekonstrukci. Odvyprávíme také příběhy jednotlivých obyvatel libčického domova a jejich rodin. Chceme tak ilustrovat, jak unikátní je naše zařízení a jak zásadní a prospěšné je pro takové lidi s autismem i jejich blízké to, že mohou žít někde, kde se cítí jako doma a kde mají zajištěnou kvalitní péči. Firmy již budou díky kampani seznámené s naší organizací a dozvědí se, proč je pro nás a naše klienty s autismem rekonstrukce domova tak důležitá. Očekáváme, že to zvýší jejich motivaci nám přispět, až je následně napřímo oslovíme,“ říká Tereza Portešová, specialistka marketingu, komunikace a osvěty v Národním ústavu pro autismus.

Téma 
Vzdělávání pro 21. století

Forma 
Série videí

Spolupracující kreativci
Villiam Vala a Yinestudio

Nadační fond Eduzměna

„Nadační fond Eduzměna v letošním školním roce končí svůj ambiciózní pětiletý projekt, ve kterém na Kutnohorsku zkoumal, co je potřeba udělat, aby se všem školám v regionu lépe dařilo, měly chuť na sobě pracovat a aby dětem i pedagogům dělalo učení větší radost. Veřejnost bude chtít vědět, jestli nemalé peníze investované do nejrůznějších opatření na podporu škol přinesly nějaké ovoce a jestli se díky nim opravdu něco změnilo. Eduzměna samozřejmě bude prezentovat výsledky pomocí dat z kvalitativních a kvantitativních výzkumů, já jsem ale přesvědčená, že spousta důležitých věcí se pomocí dat a čísel dost dobře ukázat nedá.” říká Lenka Penkalová, ředitelka komunikace NF Eduzměna.

„To, co se na papíře jeví jako nepatrný posun, totiž může být ve skutečnosti dramatický obrat k lepšímu. Třeba když se ve škole podaří změnit atmosféru, náladu ve sborovně, napravit vztahy, vtáhnout do hry rodiče nebo dát větší slovo dětem. Přemýšlela jsem, jak tyhle drobné zázraky zprostředkovat, a došlo mi, že na to budeme muset jít přes vyprávění příběhů. Jedině příběhem se dá zachytit ta spousta emocí, energie, souznění, ale i konfliktů a nedorozumění, které za čísly v tabulkách stojí. Jedině tak lze ukázat, že práce mých kolegů v Eduzměně měla a má přes všechny zádrhele a zklamání hluboký smysl. Jsem vděčná, že nám Abakus, jeden z našich spoluzakaldatelů, tyhle příběhy umožní vyprávět a těším se, jak je zachytí filmařské oko Viliama Valy, který je pro nás bude zpracovávat.“

Téma
Péče v závěru života

Forma 
Umělecké fotografie

Spolupracující kreativci 
Karolína Ryvolová a Yinestudio

Domov pro seniory Dobrá Voda

„Projekt vzniká jako spojnice mezi generacemi. Cílem projektu je představit životní příběhy seniorů širší veřejnosti, upevnit sociální interakci a vybudovat mezigenerační vztahy. Slouží k rozšíření biografické koncepce péče, které se v našem Domově věnujeme. V projektu pracujeme s reminiscencí seniorů, kdy využíváme témata jako jsou profese, sport, rodina a zájmy. Storytelling je pro nás nástrojem komunikace se seniorem a jeho rodinou, možností pochopení a přizpůsobení se jeho potřebám. Stává se aktivizační i reaktivizační možností a posílením duševní kondice seniora,“ říká Ing. Iveta Čiháková, projektová manažerka v Domově pro seniory Dobrá Voda.

Téma
Komunitní forma sdílené péče homesharing

Forma 
Video spot

Spolupracující kreativci 
Punk Films

Centrum pro komunitní práci střední Čechy

„V dnešní době toho sdílíme mnoho: auta, kola, kanceláře, energie, data. Ale co si představíte pod pojmem homesharing? Kdo ví, patří do naší bubliny, kdo neví, patří k těm, které chceme oslovit našim příběhem. Příběhem pečující rodiny,“ říká Miriam Brtníková, PR specialistka v CPKP střední Čechy a pečující.

„Pečující rodina je stejná jako vaše rodina. Jen má dítě, které potřebuje násobně větší pozornost, podporu a dohled, než si dokážeme představit. V lepším případě má kolem sebe širokou škálu pomoci – sociální služby, školská zařízení, lékaře, občas i prarodiče. Dítě s intelektovým znevýhodněním stále někoho potřebuje. Vidí, že nemá kamarády, narozdíl od sestry či bratra. Vše se sice točí kolem něj, ale možná až trochu moc. Málokdy je na některé rozhodnutí samo, přestože by ho možná zvládlo. Nemá šanci si to vyzkoušet. Proto chceme vyprávět příběh pečujících rodin. Nastínit tuto problematiku prostřednictvím krátkého videa, pracovat s náznaky, které vyústí v jasnou výzvu. Doufáme, že se nám to podaří, a komunitní formu pomoci, tzv. Homesharing, na jejímž zavádění v České republice se Abakus dlouhodobě podílí, dokážeme víc zviditelnit i u těch, kteří teď vůbec, netuší o co jde.“

Téma
Výzkum, osvěta a vzdělávání v oblasti závěru života

Forma 
Strategie značky

Spolupracující kreativci
Taste

Centrum paliativní péče

„V desátém roce fungování prochází Centrum paliativní péče proměnou. Jeho zakladatel a tvář Martin Loučka již není ředitelem (zastává nyní pozici seniorního konzultanta), vedle výzkumu dostává větší prostor vzdělávání, osvěta a implementace projektů systémového rozvoje, a více se otvíráme nejen odborné, ale také laické veřejnosti. Ve světle těchto změn jsme cítili potřebu nově nahlédnout i způsob, jakým Centrum komunikuje své poslání a vizi.

O grant Storytelling jsme proto žádali se záměrem vytvořit nový brand manuál Centra paliativní péče. Naší komunikační prioritou je budování silné značky v měnících se podmínkách, proto jsme ke spolupráci oslovili digitální agenturu Taste, která ve tvorbě brand manuálů a identity značky patří k nejlepším u nás. Společně procházíme procesem, díky němuž budeme umět jasně a jednotně přiblížit naši různorodou práci odborné i laické veřejnosti a zvýšit tak společenský dopad našich aktivit i obecné povědomí o paliativní péči. V neposlední řadě bude celý náš tým vnitřně konzistentní v tom, o co usilujeme, a jak práce každého z nás přispívá ke společenské změně.

V rámci spolupráce se průběžně věnujeme definicii mise a vize značky, práci se značkou a ukotvení našeho tone of voice. Celý tým se zapojil do anonymního průzkumu ohledně komunikaci a vnímání značky CPP, poté jsme na stejné téma absolvovali společný workshop vedený Taste. Milým zjistěním v rámci procesu je to, že jsme ve vnímání dalšího směřování komunikace a značky CPP poměrně jednotní, s o to větší lehkostí se nám daří jednotící brand manuál vytvářet.“