Akcelerátor osamostatňování II

Samostatný život mladých dospělých se zdravotním znevýhodněním

Chceme mladým dospělým se zdravotním znevýhodněním a jejich rodinám usnadnit cestu k osamostatnění prostřednictvím podpory otestování a rozvoje různých metod a přístupů.

O tom, jak probíhal první běh programu (2022–2023) a co se osvědčilo, se můžete dočíst ve sborníku realizovaných aktivit.

Group
Group
Group
Group
Group

Jaký řešíme problém?

Většina rodičů dětí se zdravotním znevýhodněním má ohledně svých potomků nejasné výhledy. Na 60 % z nich uvedlo, že se velmi obává chvíle, kdy už o dítě nebude moci pečovat. Jen 23 % si myslí, že péče pravděpodobně skončí tím, že ji již dítě nebude potřebovat.*

První běh programu ukázal, že bariérou v osamostatňování je nedostupnost služeb, nedostatek vhodného bydlení, ale také nepřipravenost pečující rodiny pustit své dospělé dítě se zdravotním znevýhodněním do samostatného života.

Naše
strategie

Věříme, že existuje celá řada metod a přístupů, které mohou mladým dospělým a jejich rodinám usnadnit proces osamostatnění. Na základě zkušeností z prvního běhu programu z let 2022 a 2023 víme, že rodiče i mladí dospělí oceňují přínos svépomocných rodičovských skupin, peer rodičů a osob se zdravotním znevýhodněním či pobytů zaměřených na osamostatňování. Významně pomáhají tréninkové byty i možnost využít služeb case manažera nebo psychologa.

Ve spolupráci s naším odborným partnerem Českým centrem fundraisingu nyní podporujeme dalších 12 organizací v testování přístupů vedoucích k usnadnění osamostatňování mladých dospělých se zdravotním znevýhodněním a ve společné diskuzi o bariérách a systémových změnách, které by napomohly procesu osamostatňování a jejich samostatnému životu.

Group
Group
Group

Program účastníkům nabízí

Finanční zdroje

Každá z 12 podpořených organizací získala finanční prostředky ve výši až 750 tisíc korun na rozvoj vybraných metod a přístupů. Mezi organizace bylo rozděleno 8,3 milionu korun.

Workshopy a mentoring

Organizace absolvují společné workshopy pokrývající témata jako udržitelné vedení projektu a jeho financování i měření dopadu, a také 10 hodin individuálního mentoringu.

Systémové změny

Doprovodný program zahrnuje také networking a společné hledání vhodných systémových změn, měření dopadu i udržitelnost realizovaných aktivit.

Zúčastněné organizace

„První běh ukázal, že podporou různých přístupů lze přispět k osamostatňování mladých lidí, aby oni i jejich rodiny mohli žít běžný život. Tušíme, že nehrajeme ještě ani o školní pohár, ale věříme, že osamostatňování je olympijská disciplína budoucnosti, a proto ho dál podporujeme.“

Kateřina Kotasová, programová manažerka nadačního fondu Abakus

Group
Group

Kam dál?

Téma
Výzkum, osvěta a vzdělávání v oblasti závěru života

Forma 
Strategie značky

Spolupracující kreativci
Taste

Centrum paliativní péče

„V desátém roce fungování prochází Centrum paliativní péče proměnou. Jeho zakladatel a tvář Martin Loučka již není ředitelem (zastává nyní pozici seniorního konzultanta), vedle výzkumu dostává větší prostor vzdělávání, osvěta a implementace projektů systémového rozvoje, a více se otvíráme nejen odborné, ale také laické veřejnosti. Ve světle těchto změn jsme cítili potřebu nově nahlédnout i způsob, jakým Centrum komunikuje své poslání a vizi.

O grant Storytelling jsme proto žádali se záměrem vytvořit nový brand manuál Centra paliativní péče. Naší komunikační prioritou je budování silné značky v měnících se podmínkách, proto jsme ke spolupráci oslovili digitální agenturu Taste, která ve tvorbě brand manuálů a identity značky patří k nejlepším u nás. Společně procházíme procesem, díky němuž budeme umět jasně a jednotně přiblížit naši různorodou práci odborné i laické veřejnosti a zvýšit tak společenský dopad našich aktivit i obecné povědomí o paliativní péči. V neposlední řadě bude celý náš tým vnitřně konzistentní v tom, o co usilujeme, a jak práce každého z nás přispívá ke společenské změně.

V rámci spolupráce se průběžně věnujeme definicii mise a vize značky, práci se značkou a ukotvení našeho tone of voice. Celý tým se zapojil do anonymního průzkumu ohledně komunikaci a vnímání značky CPP, poté jsme na stejné téma absolvovali společný workshop vedený Taste. Milým zjistěním v rámci procesu je to, že jsme ve vnímání dalšího směřování komunikace a značky CPP poměrně jednotní, s o to větší lehkostí se nám daří jednotící brand manuál vytvářet.“